JE aug 2017

Jag är legitimerad lärare i svenska och historia för åk 7-9 och gymnasiet. Jag är också behörig att undervisa inom SFI. Sedan 2014 arbetar jag på Wendesgymnasiet i Kristianstad, där jag förutom undervisning har en förstelärartjänst inriktning svenska, språkutveckling och digital teknik.

Utöver min lärartjänst har jag företaget JE Education som erbjuder utbildningar och skrivtjänst. Jag föreläser och håller workshop för pedagoger och bibliotekspersonal.

 

Utbildning (i urval)

  • Gymnasielärarprogrammet svenska/historia
  • Rektorsprogrammet
  • Magisterexamen i Utbildningsledarskap
  • Magisterexamen i Litteraturvetenskap
  • Filosofiemagister i historia
  • Barn- och ungdomslitteratur
  • Digital extra – kurs om digital teknik och e-learning
  • Flippat klassrum – 2komma5
  • Bedömning och betyg – Skolverket och Karlstads universitet
  • Lärande utvärdering: en förutsättning för framgångsrika projekt – Högskolan Kristianstad
  • Organisation och lärande – Högskolan Kristianstad
  • Svenska som andraspråk 1-30 – Högskolan Väst

 

Utmärkelser

  • Lärarförbundets pedagogpris i Kristianstad år 2015
  • Amy-priset år 2015
  • Guldäpplet, delad andraplats år 2015
  • Svenska Akademiens Svensklärarpris 2017
  • Tal- och språkpriset 2017

Uppdrag

Jag har under en tid fått möjlighet att arbeta med olika uppdrag. Sedan hösten 2015 med som en av representanterna i Lärarförbundets centrala referensorgan Gymnasieskola.

Jag skriver lektionsförslag till LL-förlaget, som är en del av Myndigheten för tillgängliga medier (MTM), recensioner till Svensklärarföreningens tidskrift Svenskläraren och då och då krönikor och texter till tidskriften Datorn i utbildningen.

Jag sitter under 2016 och 2017 med i Skolverkets ämnesreferensgrupp för svenska/svenska som andraspråk fokus digital kompetens.

Våren 2017 valdes jag in i Svensklärarföreningens styrelse och jag administrerar bland annat föreningens Facebook-grupp Svensklärarna och är en av föreningens representanter i Nordspråk.

Våren 2017 utsågs jag också till en av representanterna i Läsdelegationens referensgrupp för skola och skol- och folkbibliotek.

Från den 1 juli 2017 sitter jag med i ledningen för Guldäpplet. Guldäpplet är ett lärarpris som delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne.

 

Större projekt som jag ansvarat för

Under åren 2012-2015 drev jag, tillsammans med en styrgrupp, projektet Furutorp goes digital, finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

Under läsåret 2014-2015 drev jag, tillsammans med en styrgrupp, projektet Forskningscirklar för inkludering och delaktighet, finansierat av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

 

Andra projekt

Jag läser gärna och mycket men det är inte alltid så lätt att hitta människor att diskutera sin läsning med. Därför valde jag att under 2016 starta Facebook-gruppen Den digitala bokcirkeln, där lärare och bibliotekarier diskuterar ungdomsromaner som man läst tillsammans. Vissa diskussioner genomförs direkt i gruppen, andra som filmade videosamtal som läggs upp på min YouTube-kanal, Jenny Edvardsson. Är du intresserad av att delta i ett samtal är det bara att gå med i gruppen. Välkommen!

2017 fick Katarina Lycken Rüter och jag en idé. Varför inte starta en bokutmaning för året, med en utmaning per månad? Varje utmaning skulle handla om barn- och ungdomsböcker. Sagt och gjort. Nu finns #bou2017, Barn- och ungdomsboksutmaningen 2017, som en grupp på Facebook. Titta gärna in!

Tillsammans med kollegan Marit Hammarland driver jag podden ”Sånt vi läser” (hette tidigare ”Wendespodden”). I podden delar vi med oss av lästips. Vi tipsar främst om ungdomslitteratur, om litteratur för Unga vuxna och vuxna. Lyssna gärna!

Läsutmaningar

Att läsa gör jag gärna. Det blir mycket barn- och ungdomslitteratur men också deckare och andra romaner. Min läsning försöker jag på olika sätt bokföra. Jag skriver läsdagbok men utöver det har jag de senaste åren också börjat arbeta med Google Maps. Jag skapar kartor över min läsning. Min första utmaning var att läsa böcker från så många länder som möjligt och till denna utmaning skapades kartan ”Jennys bokatlas”.

Min andra utmaning är att läsa debutanter från världens alla länder. Denna utmaning finns att se i ”Jenny läser debutanter” och den pågår just nu. Följ mig gärna!

Omnämnd i media

Mina föreläsningar och mitt arbete som lärare har uppmärksammats i media. Du kan t ex läsa om min föreläsning på SETT våren 2015 på Skolvarlden.se, Lässtrategier på gymnasiet, om mitt arbete med läsning och litteratur på mtm.se/skola, Läsning och språkutveckling knyter samman alla ämnen och om mitt digitala arbetssätt på horisonten.io, Jenny Edvardssons digitala arbetssätt gör att fler elever når målen.

Mitt arbete med novellsamtal finns beskrivit i en artikel från Alfa, Nya lösningar väcker läslusten. Min föreläsning från SETT Syd hösten 2015 finns fint sammanfattad på reflex.folkbildning.net, Jenny, Aidan och Judith – om boksamtal i Kristianstad. I tidskriften Framsidan finns en artikel om mitt arbeta för att försöka skapa en undervisning där alla kan delta, Pris till inspirerande lärare.

Under 2016 startade jag FB-gruppen ”Den digitala bokcirkeln” och ett reportage om detta finns att läsa på horisonten.io, #Dela digitalt – utvidgat kollegialt lärande när det är som bäst.

December 2016 sändes Lärlabbets Samtala om texter, där jag medverkar och samma månad deltog jag i Anna och Philips lärarpodcast, avsnitt 88: Försteläraren Jenny Edvardsson: ”Från lärare, till rektor och tillbaka som lärare igen”. Under våren 2017 fick jag möjlighet att delta i UR:s programserie Nationen.

I december 2016 intervjuades jag av Kristianstadsbladet i samband med boksläppet av Mötet med texten. Inkluderande undervisning. Intervjun går att läsa här, Hon gör pojkar till läsare.

I samband med Svenska Akademiens svensklärarpris var jag på P4 Radio Kristianstad , jag intervjuades i Norra Skåne, Jenny tilldelas Akademiens svensklärarpris och i 24Kristianstad, Lärare på Wendes prisad.