Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan den ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter igång tankar? Ja, det tänker jag att den kan.
I denna handbok resonerar jag först kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Klassrumsarbetet som beskrivs i första delen av boken utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del är praktiskmetodisk och ger förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. Även silent books uppmärksammas.
Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand.
Skönlitteratur i värdegrundsarbetet är en bok som främst vänder sig till verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till lärarstudenter och till skolbibliotekarier.
